Bestuur Besluitenlijst van B&W van 15 mei 2025

Beleidsplan elektrisch rijden

De gemeente Etten-Leur heeft een nieuw beleidsplan opgesteld voor elektrisch rijden. Op dit moment telt Etten-Leur 140 laadpalen, maar dat aantal wordt uitgebreid met 416 extra laadpunten. Dit gebeurt stapsgewijs, afhankelijk van de behoefte. Een belangrijk punt in het beleidsplan is het beheer van de laadpalen in de toekomst. Op dit moment is dat Vattenfall InCharge, maar dat contract loopt in 2028 af. De gemeente gaat onderzoeken of het beheer in eigen handen moet komen of dat verschillende aanbieders de laadpalen mogen plaatsen. Er is een plankaart gemaakt met 416 mogelijke laadlocaties. Hierover konden inwoners hun mening geven. Uit die reacties bleek dat sommige mensen zich zorgen maken over de verdeling van de laadpalen. De gemeente houdt hier rekening mee en zal bij de keuze van locaties goed kijken naar wat het beste past. De verwachting is dat er jaarlijks 30 tot 50 nieuwe laadpalen bijkomen. Het college informeert de gemeenteraad hierover per brief.

Ontwikkeling Circulair Ambachtscentrum en Gemeentewerf

De gemeente Etten-Leur wil een Circulair Ambachtscentrum (CA) realiseren naast de milieustraat samen met een nieuwe gemeentewerf. In dit centrum kunnen inwoners herbruikbare spullen en grondstoffen inleveren, die vervolgens worden gesorteerd, gerepareerd of verwerkt voor hergebruik. Het CA draagt bij aan minder afval, minder CO₂-uitstoot, meer hergebruik van materialen en biedt ook sociale werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het project is een belangrijke stap richting een circulaire economie en sluit aan bij landelijke en lokale duurzaamheidsdoelen. Het college stelt de gemeenteraad voor om door te gaan met de ontwikkeling van het Circulair Ambachtscentrum, aanpassingen aan de milieustraat en nieuwbouw van de Gemeentewerf.

Beleid Circulaire economie Etten-Leur 2025-2030

In een circulaire economie gebruiken we grondstoffen efficiënt en steeds opnieuw, waardoor er eigenlijk geen afval meer bestaat. De Nederlandse overheid heeft als doelstelling om in 2050 een circulaire economie bereikt te hebben. De gemeente Etten-Leur heeft zich – via het raadsprogramma – aan deze doelstelling gecommitteerd. Daarom heeft ze een beleidsplan circulaire economie 2025-2030 opgesteld. Tegelijkertijd werken we aan een grondstoffenbeleidsplan en het initiatief voor een circulair ambachtscentrum naast de milieustraat.  Het college legt het beleidsplan Circulaire economie Etten-Leur 2025-2030 ter vaststelling voor aan de gemeenteraad.

Grondstoffenbeleidsplan Etten-Leur 2026-2030

De gemeente Etten-Leur streeft naar een duurzame, circulaire economie waarin geen afval meer is en grondstoffen optimaal benut worden. We spreken niet meer van afvalstromen maar van reststromen. De gemeente Etten-Leur wil in 2030 bijdragen aan het landelijke doel van 50% circulariteit en streeft naar 60% recycling van de reststromen die ze inzamelt. Dit wordt bereikt door verbetering van de kwaliteit van ingezamelde reststromen, versterking van afvalbewustzijn bij inwoners, implementatie van innovatieve technologieën en de realisatie van een Circulair Ambachtscentrum. Etten-Leur behaalt in inzamelgewichten goede resultaten in de omslag naar een circulaire economie. Het huishoudelijk restafval per inwoner daalde van 134 kg in 2014 naar 88 kg in 2024. De gemeente blijft inzetten op vermindering van huishoudelijk afval en verhoging van hergebruik van grondstoffen.
De toekomstplannen van de gemeente Etten-Leur richten zich op het behalen van volledige circulariteit in 2050. Dit omvat verschillende maatregelen en strategieën zoals de realisatie van een Circulair Ambachtscentrum, implementatie van innovatieve technologieën, bewustwording en educatie, samenwerking met andere gemeenten en bedrijven, en financiële duurzaamheid. Deze ambities staan in het grondstoffenbeleidsplan 2026-2030. Het college biedt dit beleidsplan ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.

Beleidsregels verkiezingspropaganda

Het college heeft de ‘Beleidsregel voor het voeren van verkiezingscampagne 2026’ vastgesteld. Met deze beleidsregel wordt aan de politieke partijen duidelijkheid geboden over de regels rond het voeren van verkiezingscampagne binnen onze gemeente.

Kaders verplaatsing Intratuin Lage Vaartkant, in combinatie met woningbouw

De Intratuin aan de Lage Vaartkant 11 wil verhuizen naar de hoek Bredaseweg–Lage Vaartkant. Op de huidige locatie willen ontwikkelaars circa 300 woningen bouwen. Het plan houdt rekening met provinciaal, waterschaps- en gemeentelijk beleid. Om dit mogelijk te maken, moet het omgevingsplan worden aangepast. De kaders voor de plannen zijn afgestemd met bewoners en andere belanghebbenden en worden nu aan de gemeenteraad voorgelegd ter vaststelling.

Ontwikkeling Dreef/Markt 9

Projectontwikkelaar De Winthont BV is van plan om in het gebied tussen de Markt, de Dreef en de Binnentuin een nieuwbouwproject te realiseren. Het gaat om 23 appartementen en ongeveer 300 m² aan maatschappelijke voorzieningen, met bijbehorende parkeergelegenheid. Om dit mogelijk te maken is een aanpassing van het bestemmingsplan nodig. De ontwerpplannen hebben ter inzage gelegen en belanghebbenden hebben de gelegenheid gehad om hierop te reageren. Het college stelt nu aan de gemeenteraad voor om akkoord te gaan met de voorgestelde reactie op de ingediende zienswijzen, en om een definitieve ‘verklaring van geen bedenkingen’ af te geven, zodat het project verder kan.

Regionaal Plan Energiesysteem – West-Brabant Energie in Balans

Sinds voorjaar 2019 werken zestien West-Brabantse gemeenten, waterschappen Brabantse Delta en Rivierenland, provincie Noord-Brabant en Enexis samen aan een regionale strategie voor de energietransitie in West-Brabant. Met de RES 1.0 van West-Brabant is in 2021 invulling gegeven aan de regionale uitwerking van het nationaal Klimaatakkoord tot 2030. In de voortgangsrapportage ‘Slim op weg naar onze nieuwe energie’ (mei 2023) stelden we vast dat het opwekken van duurzame energie op schema ligt, maar dat we niet overal in onze regio duurzame energieprojecten kunnen realiseren. Maar bovenal zagen we in snel tempo een overbelasting van het elektriciteitsnet, netcongestie ontstaan. Dit remt de groei en ontwikkeling van onze regio. We moeten dus slim omgaan met de beperkte capaciteit van het net. We moeten versneld nieuwe infrastructuur aanleggen en slimmer en flexibeler gebruikmaken van de netcapaciteit. Daarom is het ‘Regionaal Plan Energiesysteem – West-Brabant Energie in Balans’ (RPE) opgesteld. Het RPE geeft richting aan de belangrijkste onderdelen voor zo’n nieuw energiesysteem en de beleidskeuzes die de komende jaren gemaakt moeten worden. Het RPE wordt nu ter besluitvorming voorgelegd aan de individuele besturen van de betrokken overheidsorganen van de RES West-Brabant.

Nadere toelichting uitkomst MKBA-analyse Berenschot

Tijdens de collegevergadering van 11 maart heeft het college Deelonderzoek B besproken. Dit onderzoek, uitgevoerd door Berenschot, bekijkt wat de maatschappelijke kosten en baten zijn als de Participatiewet in de regio West-Brabant West breder wordt ingezet. Het college heeft gevraagd om een nadere toelichting op een van de uitkomsten van het Berenschot-onderzoek.

Beleidsregels Bijzondere bijstand gemeente Etten-Leur 2025

Werkplein Hart van West-Brabant voert de bijzondere bijstand uit voor zes deelnemende gemeenten: Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert. Op basis van ervaringen uit de praktijk blijkt dat sommige situaties vragen om een aanpassing van de huidige beleidsregels. Met het collegebesluit zijn enkele wijzigingen aangebracht in de regels voor bijzondere bijstand. Zo sluiten deze beter aan bij de behoeften van inwoners.

Beleidsregels Tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Etten-Leur

Een samenloop van fiscaliteit, sociale zekerheid en toeslagen pakt voor een groep alleenverdienershuishoudens nadelig uit. Hierdoor ontvangen zij minder toeslagen dan vergelijkbare huishoudens met een volledige bijstandsuitkering. Dit zorgt ervoor dat de betreffende huishoudens een inkomen onder het bestaansminimum hebben. Dit noemen we de ‘alleenverdienersproblematiek’. Het wegnemen van deze ongewenste situatie wordt in drie fasen gecorrigeerd. Het Rijk heeft gemeenten verzocht hierbij te ondersteunen in fase 1 en 2. Fase 2 zijn de jaren 2025 tot en met 2027. Gemeenten helpen het Rijk met de uitvoering van de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek. Onder deze wet ontvangen huishoudens die tot de doelgroep behoren een compensatie. Voor 2025 bedraagt de compensatie € 1.000. Het Werkplein voert dit uit. Hiervoor heeft het college beleidsregels vastgesteld.

De besluiten op deze openbare besluitenlijst zijn compact geformuleerd. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. De volledige besluiten zijn bepalend.  

Aanwezigheid van het college

Datum: 17 mei
Tijd: 10.00 uur
Activiteit: Uitreiking Mantelzorgwaardering /opening informatiemarkt
Locatie: Trouwkerkje
Collegelid:  wethouder Verwijmeren

Datum: 18 mei
Tijd: 13.30 uur
Activiteit: Streekfeest
Locatie: Grote speeltuin Markiezaathof
Collegelid: wethouders Verwijmeren

Datum: 20 mei
Tijd: 19.00 uur
Activiteit: Bijeenkomst ‘Samenleven in een dementievriendelijke wijk
Locatie: Wijkgebouw De Linde
Collegelid: wethouders Verwijmeren

Datum: 25 mei
Tijd: Tijdstip volgt
Activiteit: Urban Vibes: Opening Urban Sport Park
Locatie: Brabantpark
Collegelid: Wethouder Schouw