Als u vermoedt dat er een telfout is gemaakt bij een stembureau of gemeentelijk stembureau bij het (op)tellen van de stemmen, dan kunt u dit melden bij de Kiesraad, het centraal stembureau. Het gaat om meldingen van eventuele fouten in de processen-verbaal van de stembureaus en de gemeentelijk stembureaus of het digitale bestand van het gemeentelijk stembureau. Hetzelfde geldt voor de processen-verbaal van hoofdstembureaus, briefstembureaus en nationaal briefstembureau. Hieronder leest u wanneer u een melding kunt doen en aan welke voorwaarden de melding moet voldoen.
Een melding aan het centraal stembureau kan van donderdag 30 oktober 2025 vanaf 12.00 uur tot woensdag 5 november 2025 10.00 uur (uiterlijk 48 uur voor zitting CSB). Op dit moment is het nog niet mogelijk om een melding te doen.
Termijn meldingen
Meldingen kunnen van donderdag 30 oktober 2025 vanaf 12.00 uur tot woensdag 5 november 2025 10.00 uur worden ingediend bij het centraal stembureau, de Kiesraad. Meldingen die later binnenkomen worden niet in behandeling genomen.
Op donderdag 30 oktober vinden de zittingen van de gemeentelijk stembureaus plaats. De gemeentelijk stembureaus kunnen een telling van een stembureau corrigeren. Het verdient daarom aanbeveling te wachten met uw melding bij de Kiesraad totdat de zitting van het gemeentelijk stembureau is afgerond en de resultaten van het gemeentelijk stembureau en de stembureaus met eventuele correcties zijn gepubliceerd. U kunt rechtstreeks bezwaar maken tijdens de zitting van een stembureau en het gemeentelijk stembureau. Het (gemeentelijk) stembureau behandelt dan uw bezwaar en neemt het op in het proces-verbaal van de zitting. U moet hiervoor persoonlijk aanwezig zijn bij de zitting van het (gemeentelijk) stembureau.